Tuesday, March 20, 2007

Pendidikan


Pendidikan tinggi
  • 55% dari mendaftar kolej dan universiti adalah wanita. Lebih dari setengah yang menerima ijazah dan sarjana dan 38% daripadanya menerima kedoktoran dan ijazah falsafah adalah wanita (NCES,1955b)

  • Kebanyakkan kolej dan universiti adalah pendidikan campuran, ada juga yang mengamalkan pendidikan mengikut jantina, pelajar yang terdiri hanya jantina tertentu sahaja seperti lelaki dan perempuan.

  • Wanita sekarang masih mengekalkan bidang tradisional ‘feminin’ dan ada juga majority yang hebat dalam kejuruteraan, arkitek dan sains fizikal adalah lelaki dan kebanyakan ekonomi, pendidikan dan bahasa asing adalah perempuan.

Menarik diri dari kolej

  • Pelajar yang tidak bersekolah mempunyai beberapa sebab antaranya berkahwin, ingin lebih dekat dengan orang yang disayangi, mengubah status pekerjaan atau ketidakpuasan hati dengan sekolah.

  • Kebiasaannya yang berhenti sekolah mempunyai purata yang rendah dalam pencapaian, dan biasanya mereka bekerja dengan memuaskan.

  • Pelajar Afrika Amerika, mereka behenti sekolah disebabkan tekanan akibat status minoriti, tidak cukup persediaan atau sterotaip mengenai ras dimana akan memusnahkan estim kendiri.

  • Tangguh belajar sementara merupakan jalan yang positif. Ada dikalangan pelajar bekerja untuk sementara, untuk mencari institusi yang sesuai atau membiarkan masa untuk menjadikan mereka matang.

  • Banyak juga kolej yang memberi kemudahan dalam memberi kelepasan atau upah kredit bagi belajar berdikari, pengalaman hidup dan bekerja di institusi yang lain.

2 comments:

Pepi Perdiansyah said...

Thanks artkelnya!!!
saya copy buat bahan kuliah

ANDRAINO ADAMS said...

mr pedro dan dana investasinya membantu saya mencapai pendanaan proyek saya dengan pengembalian 2 tingkat sebagai imbalan atas jumlah pinjaman 500,000.00 euro untuk membiayai proyek saya dan itu sangat cepat dan aman jadi saya akan menyarankan siapa pun di sini yang mencari pinjaman atau investor untuk menghubungi mr pedro di whatsapp:+1-863-231-0632 email: pedroloanss@gmail.com terima kasih.